Ako dlho trvá vyplatenie poistnej udalosti?
Riešite škodovú udalosť a chcete, aby vám ju poisťovňa vyplatila čo najrýchlejšie? Nepríjemná situácia sa môže predĺžiť z dní na týždne či mesiace. Nemusí za tým stáť ani samotná inštitúcia. Predĺženie procesu je zapríčinené mnohokrát z dôvodu nesprávneho postupu klienta. Ako dlho trvá vyplatenie poistnej udalosti a ako postupovať, aby ste financie dostali čo najrýchlejšie?
Zistite, čo všetko poistenie kryje
Každé poistenie zahŕňa niečo iné. To, čo kryje vaše poistenie, si zistite ešte predtým, ako ho uzatvoríte. Mnohí ľudia však robia tú chybu, že pri vybavovaní a podpisovaní zmluvy sledujú len cenu, ktorá vám toho veľa nepovie. Príliš nízka suma často prezrádza, že poistenie nebude také kvalitné, ako by malo.
Vyhnite sa začiatočníckej chybe a o krytie poistenia sa začnite zaujímať hneď, ako ho uzatvárate. Zistíte, či kryje základné aj časté škody, ktoré by vás mohli stretnúť.
Keď poznáte krytie svojho poistenia, tak po škodovej udalosti viete, či vám ju poisťovňa preplatí, alebo nie. Okrem samotného poistenia budete poznať aj výšku krytia a to, či za škodu musíte doplácať zo svojho. Niektoré pripoistenia majú totiž povinnú spoluúčasť v hodnote niekoľkých percent.
Rada odborníka
Po rokoch môžete zabudnúť, čo všetko poistenie kryje. Namiesto toho, aby ste hľadali papierové zmluvy, zálohujte si ich v digitálnej forme. V počítači ich nájdete oveľa jednoduchšie ako doma v skrinkách.
S nahlásením škôd nečakajte
Stala sa vám poistná udalosť? S nahlásením škôd rozhodne nečakajte a urobte tak hneď, ako to bude možné. Ohlásenie nie je vôbec náročné. Väčšina z poisťovní poskytuje viaceré možnosti ohlásenia. Okrem telefonického variantu existuje aj ohlásenie prostredníctvom aplikácie.
Nahlásenie škôd je jedným krokom, no nie posledným. Poisťovňa od vás bude vyžadovať dodatočné dokumenty. Odlišujú sa vzhľadom na typ škody a poisťovne, kde ste poistenie uzatvorili. Keď ide napríklad o neživotné poistenie domácnosti, inštitúcie od vás budú vyžadovať bločky od kupovaných predmetov.
Na nič nečakajte a všetky potrebné dokumenty poisťovni dodajte. Dobrou správou je, že dnes už nemusíte chodiť na pobočku. Stačí, aby ste jednotlivé dokumenty naskenovali a poslali ich online.
Platí tu jednoduché pravidlo. Čím dlhšie budete proces naťahovať, tým dlhšie budete čakať na vyplatenie poistnej udalosti.
Pozor na špekulácie
To, čo najviac spomaľuje celý proces, sú špekulácie na strane klienta. Pri ohlasovaní poistnej udalosti je kľúčové, aby ste s poisťovňou neustále komunikovali. Keď vám pošle výzvu na zaslanie potrebných dokumentov, na nič nečakajte. Pošlite ich obratom, aby sa mohol celý proces vybaviť čo najskôr.
Najväčšie komplikácie nastávajú vtedy, keď klient poskytne neúplné alebo zavádzajúce informácie.
Pri životnom poistení to môže byť neúplne alebo nepravdivo vyplnený zdravotný dotazník. Poisťovňa musí v takýchto situáciách rozbehnúť vlastné vyšetrovanie. Na základe neho si zisťuje dodatočné informácie a overuje si tie, ktoré získala. Vyšetrovanie predlžuje celý proces o niekoľko dní až týždňov.
Pri neživotných poisteniach môžu klientov lákať aj poistné podvody. Je to napríklad vtedy, keď klient vyžaduje vyplatenie za zariadenie, ktoré v skutočnosti nie je pokazené. Hoci môžu byť peniaze navyše pre niekoho lákavé, nenechajte sa zviesť. Pokus o poistný podvod je trestný.
Podvody sa objavujú aj pri poisteniach vozidla. Odborníci nazývajú takýchto šoférov „lovci nehôd”. Tí sa často snažia dostať vozidlo do servisu, kde majú uzavretú dohodu o spolupráci. Nehľadiac na to, o aký poistný podvod ide, všetky možnosti sú trestné. Ak sa nechcete dostať do problémov, vyhnite sa im.
Po mesiaci si nechajte vyplatiť preddavky
Pozrime sa však na situáciu z opačného uhla pohľadu. O škodovú udalosť sa zaujímate a snažíte sa ju vyriešiť čo najskôr. Problém je ale v tom, že poisťovňa akosi nekoná. Zo zákona má na likvidáciu udalosti pätnásť dní. Lehota ale začína plynúť až po ukončení vyšetrovania, čo sa môže ťahať niekoľko týždňov.
Aj na takúto komplikáciu existuje riešenie. Ak od oznámenia uplynul mesiac a vy nevidíte žiadny alebo len minimálny posun, vyžiadajte si preddavky. Poisťovne musia vašu žiadosť zo zákona akceptovať.
Rada odborníka
Ak chcete vedieť, ako sa celá situácia rieši, sledujte jej priebeh online. Väčšina poisťovní dnes umožňuje sledovať riešenie poistnej udalosti prostredníctvom aplikácie.
Poistenie aktualizujte
Vaša životná situácia sa neustále mení. Znamená to, že je dôležité poistenie pravidelne aktualizovať. Vyhnite sa situácii, keď vaša zmluva nebude pokrývať určité riziká, prípadne vznikne nadpoistenie alebo podpoistenie.
Nadpoistenie v praxi znamená, že poistenie je oveľa vyššie, ako v skutočnosti potrebujete. Platíte vysoké čiastky, no úplne zbytočne. Keď sa stane poistná udalosť, poisťovňa vám vyplatí škody len do vypočítanej sumy. Nič navyše.
Podpoistenie zas znamená, že zmluva nekryje úplne všetko. Takýto prípad môže nastať napríklad pri poistení domácnosti. Po nákupe drahšieho zariadenia zmluvu neaktualizujete. Keď dôjde k škodovej udalosti, poisťovňa zariadenie nepreplatí, pretože nebolo poistené.
Vyhnite sa predlžovaniu poistnej udalosti
Vyriešte poistnú udalosť rýchlo a bez toho, aby sa zbytočne naťahovala. Dodajte poisťovni všetky potrebné informácie a bez rôznych špekulácií. Ak sa náhodou stane, že celý proces zdržuje samotná poisťovňa, využite preddavky.