Kúpili ste si nové alebo ojazdené auto a neviete, kedy s ním treba zájsť na pravidelnú technickú kontrolu? V článku sa dozviete, ako sa na túto povinnosť pripraviť a čo všetko budete k tomu potrebovať.
Na čo potrebujem STK?
STK označuje stanicu technickej kontroly, kde sa vykonáva ako technická, tak aj emisná kontrola. Ide o zákonom danú povinnosť, ktorú je potrebné vykonávať v pravidelných intervaloch, pretože vypovedá o technickom a emisnom stave vozidla. Záverom STK je informácia, či je dané vozidlo spôsobilé na jazdu po cestných komunikáciách.
Ak vás policajt chytí bez platnej technickej a emisnej kontroly, môže vám zadržať doklady od auta. Tie následne odošle na obvodný úrad dopravy, ktorý začne vzniknutú situáciu riešiť. V lepšom prípade vám povolí jazdu na 15 dní, ak takouto jazdou neohrozíte bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Pokuta vás ale v takomto prípade neminie.
Kúpa vozidla a vyhláškou daná lehota pravidelných STK nie sú jedinými príkladmi, kedy treba vykonať technickú kontrolu. Treba ju vykonať aj v nasledujúcich prípadoch:
jednotlivo dovezené motorové vozidlo z tretej krajiny pred jeho prihlásením do evidencie vozidiel Slovenskej republiky,
jednotlivo dovezené vozidlo z členského štátu EÚ alebo z iného zmluvného štátu (ak nemá platný doklad o vykonaní technickej kontroly), a to pred jeho prihlásením do evidencie vozidiel Slovenskej republiky,
opätovne schvaľované vozidlo,
vozidlo, ktoré je dočasne alebo natrvalo vyradené z premávky na pozemných komunikáciách,
vozidlo, na ktorom sa nejazdí.
Lehoty STK
STK sa týka všetkých motorových vozidiel prihlásených do evidencie vozidiel Slovenskej republiky. Lehoty kontrol STK sa však líšia v závislosti na type daných vozidiel, a to nasledovne:
Osobné a malé nákladné vozidlá s benzínovým motorom bez katalyzátora (M1 a N1) – prvá kontrola rok po prihlásení. Následný interval pre STK je rok po poslednej kontrole vozidla.
Osobné a nákladné vozidlá s benzínovým motorom s katalyzátorom (M1 a N1) – prvá kontrola 4 roky po prvom prihlásení. Následný interval pre STK je 2 roky po prvej kontrole.
Osobné a malé nákladné vozidlá s naftovým motorom (M1 a N1) – kontrola 4 roky po prvom prihlásení a 2 roky po prvej kontrole.
Motocykle a štvorkolky (L3e, L4e, L5e, L6e) – prvá kontrola 4 roky po prvom prihlásení a 2 roky po prvej kontrole.
Malé motocykle (L1e a L2e) – prvá kontrola 4 roky po prvom prihlásení a 4 roky po prvej kontrole.
Prípojné vozidlá (O1 a O2) – prvá kontrola 4 roky po prvom prihlásení a 2 roky po prvej kontrole.
Autobusy a nákladné vozidlá (M2, M3, N2, N3) – prvá kontrola rok po prihlásení a rok po prvej kontrole.
Traktory (T) – prvá kontrola 4 roky po prvom prihlásení a 2 roky po prvej kontrole.
Príprava vozidla na STK
Na prípravu na STK je najlepšie využiť služby odborníkov v autorizovanom autoservise. Pokiaľ sa však chcete pripraviť svojpomocne, treba prekontrolovať najmä:
VIN číslo – musí súhlasiť s číslom v osvedčení o evidencii (spravidla má dĺžku 17 znakov).
Osvetlenie – vonkajšie aj vnútorné, brzdové svetlá, funkčnosť svetiel a smeroviek.
Stierače a ostrekovače okien.
Výstražné zvukové znamenie – klaksón musí byť funkčný.
Sklá – musia byť celistvé. Na čelnom skle nesmú byť praskliny s priemerom väčším ako 20 mm. Na čelnom skle a ani na predných bočných oknách nesmú byť tieniace fólie.
Pneumatiky – hĺbka dezénu minimálne 1,6 mm u letných, 3 mm u zimných, 1 mm pre motorky a štvorkolky. Myslite aj na rezervu.
Brzdy – treba skontrolovať účinnosť ručnej brzdy v stúpaní a hladinu brzdovej kvapaliny.
Prevádzkové kvapaliny - žiaden zjavný únik vody, paliva, oleja, brzdovej kvapaliny a ani kvapaliny do ostrekovačov.
Identifikačný znak u LPG a CNG vozidiel.
Rovnako treba skontrolovať stav povinnej výbavy:
autolekárnička,
homologizovaný prenosný výstražný trojuholník (najlepšie v ochrannom kryte),
reflexný odev (reflexná vesta),
náhradné koleso (rezerva),
kľúč na matice alebo skrutky kolies,
príručný zdvihák.
Cena za STK nie je pevne stanovená. V priemere sa pohybuje od 70 do 100 eur.
TIP
Platnosť STK si môžete jednoducho overiť online na webstránke – Register prevádzkových záznamov vozidiel.
Potrebné dokumenty
Na kontrolu je nutné so sebou priniesť nasledujúce dokumenty:
Doklady k vozidlu – osvedčenie o evidencii časť II a technický preukaz, ak bol vydaný alebo jeho aktuálnu kópiu spolu s potvrdením o zadržaní osvedčenia o evidencii časť II vydaným orgánom Policajného zboru. Ak nebolo vydané, tak osvedčenie o evidencii časť I alebo jeho aktuálnu kópiu spolu s potvrdením o zadržaní osvedčenia o evidencii časť I vydaným orgánom Policajného zboru.
Platné osvedčenie o EK – ak vozidlo tejto povinnosti podlieha.
Protokol o montáži plynového zariadenia – ak je vaše vozidlo s pohonom na skvapalnený ropný plyn alebo s pohonom na zemný plyn.
Ak ide o opakovanú technickú kontrolu – v tomto prípade treba aj protokol o predchádzajúcej kontrole.
Záver
Pokiaľ sa vám blíži termín STK, tak určite neváhajte. Zanedbanie tejto zákonnej povinnosti sa nevypláca – hrozí vám strata dokladov vozidla a finančná pokuta. Pred STK je treba vozidlo pripraviť, skontrolovať povinnú výbavu a prichystať si potrebné dokumenty.