Ako postupovať pri uplatnení poistného plnenia?
Ak sa stane poistná udalosť, najdôležitejšie je zamedziť ďalším škodám a následne zvoliť čo najefektívnejší postup, aby ste čo najrýchlejšie získali poistné plnenie. Mnoho ľudí presne nevie, ako postupovať správne a preto sa môže od okamihu škody až po vyplatenie poistného plnenia čas zbytočne naťahovať. Správny postup všetko urýchli.
Konajte okamžite
Pri každej poistnej udalosti je kľúčové okamžite nahlásiť škodu a následne dodržať odporúčaný postup zo strany poisťovne. Ak si neviete poradiť, kontaktujte ako prvé asistenčnú službu poisťovne. To sa týka cestovného poistenia, automobilov aj majetku. Asistenčná služba vám aj poradí, aké dokumenty je potrebné k dokladovaniu škody predložiť.
Celý postup likvidácie urýchľuje totiž práve dodanie vyžiadanej dokumentácie v čo najkratšom čase. „Je to kľúčové najmä pri neživotnom poistení, osobitne v prípadoch, kedy došlo k zničeniu poistených vecí napríklad požiarom v byte. V týchto prípadoch výrazne urýchľuje priebeh vyšetrovania predloženie skenov fotografií a faktúr či bločkov od kupovaného predmetu,“ vysvetľuje Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.
Čas je stanovený zákonom
Poisťovňa má zo zákona 15 dní na likvidáciu poistnej udalosti, avšak táto lehota začína plynúť až od ukončenia vyšetrovania. To znamená, od chvíle, kedy poisťovňa začne skúmať škodu. A to môže trvať v princípe ľubovoľne dlho. A samozrejme aj od toho, ako klient dodáva všetky potrebné dokumenty poisťovni.
Ak od oznámenia uplynul viac ako mesiac, je chybou, ak sa poistený aktívne o situáciu nezaujíma a nekoná. Zákon totiž umožňuje požiadať o vyplatenie preddavku na poistnom plnení. V praxi sa ustálila lehota jedného mesiaca od oznámenia poistnej udalosti, kedy poisťovne akceptujú žiadosti o vyplatenie preddavku na poistnom plnení.
Pozor na nevhodné poistenie
Veľkým problémom pri uplatnení poistného plnenia je výška náhrady. Na ňu sa sťažuje mnoho ľudí, avšak často to nie je chyba poisťovne, ale podpoistenia. Preto si pravidelne kontrolujte aktuálnosť zmluvy a hlavne výšku poistnej sumy, pretože od nej závisí, aké plnenie dostanete.
„Dovolím si povedať, že 9 z 10 problémov pri poistnom plnení vychádza z nedostatkov poistných zmlúv vo vzťahu k potrebám ľudí. Na Slovensku sú ľudia extrémne podozrievaví voči každému, kto chce prehodnotiť ich poistné zmluvy, lebo automaticky čakajú nátlak k zmene poisťovne a k novej zmluve,“ hovorí M. Búlik. To však môže byť problém, pretože práve ak poistenie pravidle neaktualizujete, alebo mu nevenujete pozornosť, môžete prísť o časť, alebo celé poistné plnenie. Vo výsledku sa môže stať, že poistenie už človeka alebo jeho majetok nebude chrániť.
Podpoistenie aj poistné zmluvy, ktoré nepokrývajú aktuálne potrebné riziká sú zásadnými momentmi, ktoré znižujú mieru poistného plnenia. Samotné spomalenie procesu vyšetrovania a likvidácie poistnej udalosti má tiež často pôvod v nejasnom nastavení zmlúv.
Poisťovňa musí v tomto prípade viesť vlastné vyšetrovanie, ktoré celý proces výrazne predlžuje. Pri neživotných poisteniach je osobitne v prípade vyšších škôd na automobiloch v permanencii vyšetrovací tím, ktorý v prípade podozrivých znakov celú likvidáciu spomaľuje.
Využite možnosť uplatniť si poistné plnenie online
Mnoho poisťovní už nahlasovanie škody online umožňovalo dávno, ale celý systém ešte urýchlila a zefektívnila pandémia koronavírusu. Dnes už prakticky všetky škody môžete nahlásiť online. Existuje na to niekoľko možností, vzhľadom k poisťovni u ktorej poistenie máte. Niektoré poisťovne umožňujú nahlasovanie skôr cez internet, niektoré dokonca cez vlastnú mobilnú aplikáciu, v ktorej máte okamžite možnosť zaslať aj fotografie, či skeny dokumentov.
Online priestor urýchli nielen nahlásenie škody, ale rovnako aj poistné plnenie. Pretože poisťovňa rýchlo skompletizuje všetky potrebné dokumenty a pristúpi k likvidácii. Online máte pritom možnosť aj sledovať celý vývoj poistného plnenia, takže ide o v súčasnosti najrýchlejšiu a najefektívnejšiu cestu, ako sa dostať k poistnému plneniu.