Ako prejsť cez STK? Na toto si dajte pozor
Technická a emisná kontrola je postrachom mnohých motoristov, ktorí vlastnia staršie vozidlá. Problémy ale môžu mať nielen oni, ale aj tí, ktorí majú nové autá. Ak sa na túto kontrolu adekvátne pripravíte, vyhnete sa viacerým komplikáciám, ktoré zaručia, že vaše auto sa bude aj naďalej bez problémov preháňať po cestách.
Na čo slúži STK?
STK je pravidelnou kontrolou vozidla a aj toho, či je schopné jazdenia po cestných komunikáciách. Je povinné pre vlastníkov všetkých vozidiel, ktoré sú prihlásené v evidencii, aj pre autá, na ktorých nejazdíte.
Neodmysliteľnou súčasťou STK je technická kontrola (TK), ktorá sa týka komplexného posúdenia stavu auta a emisná kontrola (EK), ktorá hodnotí, či vozidlo spĺňa limity emisií.
Ako často musíte chodiť na STK a koľko to stojí?
Ak máte nové auto, menšie nákladné vozidlo, prípojné vozidlo či motorku, STK musíte absolvovať do 4 rokov od prvého prihlásenia. Postupne je lehota skrátená na obdobie 2 rokov od poslednej kontroly. Výnimku majú malé motocykle (L1e a L2e), ktorých sa týka lehota 4 rokov.
Majte na pamäti, že si musíte sledovať dátum, kedy je potrebné STK opätovne vykonať, inak vás neminie pokuta. Overiť si tieto informácie môžete aj online, kde získate údaje o tom, kedy bola naposledy vykonaná emisná aj technická kontrola a dokedy platí.
Ceny STK nie sú pevne stanovené a líšia sa aj na základe stanice. Priemerná cena je od 70 do 90 €. Cena za emisnú a technickú kontrolu je od 35 € a cena za opätovnú kontrolu je od 20 €. Cenu ovplyvňuje mesto, v ktorom žijete, pohon, typ vozidla alebo to, či je dovezené zo zahraničia.
Pri vozidlách na LPG pohon zaplatíte za STK o niečo viac ako za tie, ktoré sú vybavené benzínovým pohonom. Rovnako aj autá bez katalyzátora majú lacnejšiu emisnú kontrolu.
Vedeli ste, že…
.... ministerstvo dopravy a výstavby používa systém, ktorý vyhľadá autá, ktoré nemajú platné STK? V tomto prípade môžete dostať pokutu aj bez toho, aby vás zastavil policajt, pretože ju vám udelí samotný systém. Sankcie pri neplatnej emisnej a technickej kontrole môžu dosiahnuť výšku viac ako 300 €.
Ktoré dokumenty potrebujete na STK?
Technická kontrola
osvedčenie o emisnej kontrole v prípade, že auto podlieha takejto kontrole,
osvedčenie o evidencii vozidla spoločne s malým a veľkým technickým preukazom,
protokol o montáži plynového zariadenia v prípade, že máte auto s pohonom LPG či CNG a nedisponuje zariadením od výrobcu,
protokol o predošlej kontrole, ak ide o opätovnú technickú kontrolu.
Emisná kontrola
osvedčenie o evidencii vozidla spolu s malým a veľkým technickým preukazom,
protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o auto, ktoré funguje na LPG, prípadne CNG pohon, ktoré nedisponuje týmto zariadením od výrobcu.
Administratívna kontrola
Administratívna technická a emisná kontrola je vykonávaná v prípadoch, ktoré stanovuje zákon. Jej výsledkom je pridelenie osvedčenia o EK alebo TK s vydaním nálepky. Cena je rovnaká, od 5 do 10 €, a to pre všetky druhy vozidiel.
Je potrebná pri dovezení auta zo zahraničia, ktoré absolvuje STK kvôli jeho prihláseniu do evidencie vozidiel, ale aj napriek tomu mu nebudú udelené kontrolné nálepky. Po administratívnej STK vám za poplatok dodatočne pridelia vyznačené kontrolné nálepky.
TIP
Dajte si pozor na situáciu pri zmene evidenčného čísla vozidla (EČV). Podobná situácia nastáva pri zakúpení auta, ktoré je ojazdené a je z iného okresu. Vy ako nový majiteľ vymeníte EČV, no vozidlo má stále platnú TK a EK a v nej je uvedené staré EČV. V takomto prípade nemusíte platiť za administratívnu kontrolu a taktiež nemusíte získať nové osvedčenie s aktuálnym EČV. Pri osvedčení o STK je uvedené VIN číslo, na základe ktorého sa dá auto identifikovať. Hliadka vám teda nemôže udeliť pokutu.
9 vecí, ktoré by ste si mali pred STK skontrolovať sami doma
Aký je stav povinnej výbavy (výstražný trojuholník, reflexná vesta, okrem kľúča na matice, príručného zdviháku a náhradného kolesa, ktoré nemusíte mať, ak je vozidlo vybavené prostriedkami na bezdemontážnu opravu alebo je vybavené pneumatikami „run-flat”).
Funkcionalita bŕzd, ktoré by nemali škrípať ani pískať.
Celkový stav pneumatík, ktoré musia byť schválené a musia mať také rozmery, aké sú v osvedčení, sú riadne nafúkané, nepoškodené. Minimálna hĺbka dezénu by mala byť 3 mm na zimných pneumatikách a 1,6 mm na letných.
Osvetlenie, teda funkčnosť obrysových, stretávacích, diaľkových, brzdových, spätných svetiel, hmloviek a smeroviek. Správne musí byť aj nastavenie výšky svetiel.
Stierače a ich funkcia spolu s ostrekovaním okien.
Prevádzkové kvapaliny, ku ktorým patrí najmä olej, chladiaca a brzdová kvapalina či kvapalina do ostrekovačov.
Klaksón a jeho funkčnosť.
Celkový stav skiel. V zornom poli vodiča nemôžu byť umiestnené predmety a na čelnom skle nesmú byť prasklinky, ktoré majú priemer viac než 2 cm. Všetky prípadné fólie musia byť riadne schválené a musíte sa preukázať certifikátom.
Umytie vozidla je základ. Musí mať čitateľné EČV, číslo VIN, ako aj výrobný štítok.
Upozorňujeme vás, že sami si nedokážete skontrolovať vozidlo do posledných detailov. Stáva sa, že aj naoko maličká chyba spôsobí, že vozidlo neprejde kontrolou. Ak máte staršie auto alebo nemáte istotu v tom, že prejde kontrolou, navštívte autoservis. Možné nedostatky budú z vášho auta priamo odstránené.
Zhrnutie
Ak chcete vaše vozidlo dokonale pripraviť na emisnú a technickú kontrolu a máte pochybnosti o jeho stave, rozhodne by ste mali navštíviť autoservis. Nezabudnite na všetky dokumenty, ktorými sa musíte preukázať, aby kontrola šla ako po masle a aby ste si mohli užívať ďalšie šťastné kilometre vo vašom aute.