muz_palivo

Je lepší diesel či benzín? 8 častých mýtov

27. 10. 2021
|
Dĺžka čítania: 7 min.

Diesel či benzín? Večná dilema, o ktorej by sa motoristi dokázali baviť celé hodiny. V našom článku si preto povieme výhody a nevýhody týchto dvoch motorov, náklady na údržbu a mnoho iných praktických informácií.

Niekto nedá dopustiť na benzín a niekto na diesel

Zástupcovia z radu „dieselákov” vyzdvihujú najmä nižšiu spotrebu a aj záťah v nízkych otáčkach. Naopak, tí, ktorí velebia benzín, ospevujú vyšší výkon, ktorý je rovnomerne rozložený v celom spektre otáčok a aj to, že dokážu otočiť motor do vyšších otáčok.

Pred 20 rokmi to bolo ale inak. Chceli ste jazdiť pomaly a na spotrebu?  Jasnou voľbou bol diesel. Na druhej strane, tí, ktorí chceli od auta  dynamiku bez toho, aby ich zaujímala spotreba, zvolili benzínový motor.

V súčasnosti nastala opačná situácia a rozhodnúť o tom, či je lepší benzín alebo diesel, nie je jednoduché.  Aké sú medzi nimi rozdiely?

1. Rozdielny spôsob zapálenia zmesi

Prvým rozdielom je odlišný spôsob zapálenia zmesi. Do úvahy berieme len automobilové motory, v rámci ktorých väčšinou platí, že  benzínový motor je označovaný ako zážihový a dieselový motor ako vznetový.

Benzínový motor ale nemusí byť len zážihový.  Príkladom sú motory Skyactiv-X od Mazdy, prípadne môže ísť o ďalšie benzínové motory so skratkou HCCI. Ich podstatou je zmes v spaľovacej komore, ktorá je homogénna. Na to, aby sa vznietila, musí dôjsť k vysokým teplotám vznikajúcim počas kompresie. 

Väčšinou je však benzínový motor zážihový, čiže zmes paliva a vzduchu je zapaľovaná prostredníctvom iskry zo zapaľovacej sviečky.

Ani pri dieselovom motore neplatí, že ide čisto len o vznetový motor. Diesel alebo nafta môže spaľovať aj žiarový motor  (známy aj ako polodiesel alebo semidiesel) alebo Stirlingov motor. 

Vznetový motor zapaľuje zmes vzduchu spolu s palivom prostredníctvom vysokých teplôt vzduchu, ktorý je stlačený v spaľovacom priestore.

TIP

Ak je vašou starosťou spotreba paliva, dieselový motor bude správnou voľbou. Pravdou je, že aj súčasné benzínové turbomotory zvládnu jazdiť za veľmi málo paliva, ale musíte byť obozretní a zvoliť defenzívny spôsob jazdy. Pri dieseli nie je spotreba paliva citlivá na spôsob jazdy. V prípade, že jazdíte na dlhšie trasy alebo po diaľnici, oplatí sa vám diesel. Zaručí vám nižšiu spotrebu a náklady na cestu. 

2. Spôsob, akým je regulovaný výkon

Aj táto skutočnosť odlišuje diesel od benzínu. V rámci benzínového motora regulácia prebieha vďaka škrtiacej klapke. Plynový pedál je elektronicky alebo lankom prepojený so škrtiacou klapkou. Pri stlačení pedálu sa klapka otvorí a do motora prúdi viac vzduchu. Vďaka tomu je regulované množstvo nasávaného vzduchu a riadiace jednotky motora sa prispôsobia dávke paliva.

Regulovanie výkonu pri benzínovom motore neprebieha iba prostredníctvom škrtiacej klapky. Sú motory, ktoré disponujú variabilným časovaním a zdvihom ventilov, pričom tieto technológie nahradia funkciu škrtiacej klapky.

Dieselový motor a jeho výkon je ovplyvňovaný množstvom vstrekovaného paliva.  Ak zošliapnete pedál, ovplyvníte množstvo vstrekovaného paliva a súčasne aj otáčky motora.

3. Ušetríte vďaka dieselu?

Mnoho vodičov argumentuje tým, že pri dieseli ušetria peniaze za spotrebu. Spotreba dieselových motorov je naozaj nižšia. Má to ale háčik. Dieselový motor najlepšie funguje pri čiastočnom zaťažení. 

V preplnenej doprave veľkého mesta stráca motor na svojej šetrnosti. Naftu, respektíve diesel, môžete využívať mimo mesta. V súčasnosti je aj  liter nafty lacnejší ako liter benzínu, no nebolo to tak stále.

4. Má diesel lepšie zrýchlenie?

Diesel určite dokáže vyvinúť oveľa väčšiu silu ako spaľovanie benzínu. Pre niektorých sa môže zdať, že to znamená aj lepšie zrýchlenie. Nezabúdajte ale na dieselovú prevodovku, ktorá má dlhšie odstupňovanie, než motory na benzín. 

Náskok, ktorý si diesel získava vďaka svojmu točivému momentu, môže pomaličky zmiznúť kvôli prevodovke. Benzínový „súpersúper”, ktorý má kratšie prevody, dokáže dieselovému motoru hravo konkurovať. 

5. Diesel rýchlo kazí turbo

Ďalším mýtom je, že pri naftových motoroch veľmi rýchlo odchádza turbo. Občas sa to stáva. No pri benzínových motoroch sa tento jav môže vyskytovať oveľa častejšie.  Turbo trpí kvôli vyšším teplotám vo zvodoch, ktorá je pri benzíne vyššia než pri dieseli. Okrem toho má každý diesel aj turbo. 

6. Benzín v zime pomáha nafte

Kedysi išlo o výbornú metódu, ako počas chladných mesiacov zabrániť tuhnutiu nafty.  Pri súčasných vozidlách musíte byť ale obozretní. Sú vybavené vysokotlakovým priamym vstrekovaním, ktoré by mohlo spôsobiť obrovskú šarapatu, keďže viacero komponentov sa spolieha na mazacie účinky nafty. 

Dané účinky sa vplyvom benzínu znižujú, čo škodí palivovému systému a celému motoru.

Vedeli ste, že…

… okrem štýlu jazdy pri dieselových motoroch rozhoduje o spotrebe paliva aj hmotnosť automobilu? Z toho dôvodu sa do ťažších áut odporúčajú skôr dieselové agregáty, pretože nie sú také náchylné na spotrebu paliva.

7. Benzín, ktorý má nízke oktánové číslo, škodí motoru

Oktánové číslo benzínu vyjadruje odolnosť voči detonačnému spaľovaniu. Ak je toto číslo vyššie, tým ťažšie sa benzín zapaľuje. Pri starších motoroch bolo možné, že benzín s nižším oktánovým číslom naozaj spôsoboval vyššiu mieru „klopania“, čím zasadil motoru smrteľnú ranu. Ak máte moderný motor, koniec nemusí nastúpiť hneď, ako pri benzíne s nízkym oktánovým číslom. 

Ak začne motor „klopať“, tlak vo valci je veľmi vysoký a prichádza skôr, ako je vhodné. Postupne sa mení aj časovanie zapaľovania, vďaka čomu sa chráni motor, no súčasne sa znižuje jeho efektivita s výkonom. 

8. Cena

Pri porovnávaní cien áut s dieselovým a benzínovým motorom je jasné, že vozidlá na diesel sú drahšie. Je to tak aj pri ojazdených autách na diesel, ktoré si stále držia vyššiu cenu.

Zhrnutie 

Je lepší diesel alebo benzín? Ide o veľmi náročnú otázku. Všetko záleží na tom, na čo budete automobil využívať a čo od neho čakáte. Diesel je vhodnejši na dlhé trasy, kým benzín na kratšie. Motory na diesel majú väčšinou zložitejšiu konštrukciu ako benzínové, no majú aj vyšší výkon.

Miroslav NovysedlakViac článkov autora

Zdieľať článok

Súvisiace články

  • podpis zmluvy
    29. januára 2024|Martina Pisarčíková
    Koľko stojí prepis dovezeného auta zo zahraničia?

    Uvažujete o kúpe vozidla zo zahraničia? Okrem dohodnutia detailov s predajcom nezabudnite na ďalšie povinnosti, ktoré vás čakajú. Patrí sem napríklad odhlásenie vozidla v zahraničí, uzatvorenie povinného zmluvného poistenia, podanie žiadosti o uznanie typového schválenia a ďalšie kroky. Ak neviete, ako postupovať, využite náš praktický návod.

  • rozbité čelné sklo na aute
    08. januára 2024|Martina Pisarčíková
    Koľko stojí výmena čelného skla v Bratislave?

    Čelné sklo môže poškodiť dokonca aj najmenší kamienok, ktorý sa odrazí vo vysokej rýchlosti spod kolesa vozidla idúceho pred vami. Niekedy si škodu všimnete ihneď, inokedy až po istom čase, napríklad pri umývaní auta. Čo robiť v takom prípade? Je dôležité čo najskôr vyriešiť aj najmenšiu prasklinu, aby ste kvôli nej nemuseli platiť vysokú pokutu.

  • nové auto bez ŠPZ
    28. decembra 2023|Lívia Ovcarčíková
    Zoznam EČV na Slovensku: Poznáte ich všetky?

    Hoci sa na našich cestách postupne objavuje čoraz viac vozidiel so značkou začínajúcou AA, staré „ešpézetky” s označením okresu budeme vídať ešte pomerne dlho. Doteraz zaužívaný model evidenčných čísel viazaný na auto a okres je totiž stále platný a oba formáty budú fungovať súbežne. Ak chcete mať prehľad o všetkých skratkách okresov na Slovensku, alebo hľadáte konkrétnu skratku, pozrite si ich v našom zozname.

  • žena za volantom v novom aute
    22. decembra 2023|Martina Pisarčíková
    Prihlásenie auta z Čiech a Moravy: Ako na to?

    Rozhodli ste sa, že si zaobstaráte vozidlo z Čiech alebo Moravy? V tom prípade musíte vedieť, ako ho správne prihlásiť. Celý proces nie je náročný, no skladá sa z viacerých krokov. Ktoré to sú a na čo si dávať pozor?

  • jednodňová diaľničná známka 2024
    19. decembra 2023|Martina Pisarčíková
    Dá sa na Slovensku kúpiť jednodňová diaľničná známka?

    Európsky parlament schválil v apríli tohto roka jednodňovú diaľničnú známku Eurovignette. Jej úlohou je uľahčiť cestovanie najmä vodičom, ktorí využívajú spoplatnené cesty len sporadicky, napríklad z dôvodu cesty na dovolenku. Ako bude jednodňová známka fungovať, koľko bude stáť a kedy sa bude dať kúpiť? Pripravili sme pre vás všetky informácie.

  • autá na diaľnici
    14. decembra 2023|Martina Pisarčíková
    Diaľničná známka 2024: Oplatí sa vám kupovať celoročnú?

    Plánujete v roku 2024 využívať diaľnice? V tom prípade nezabudnite na diaľničnú známku, ktorá vám to umožňuje. Aké typy známok sú aktuálne dostupné, aké sú ich ceny a ktorá z možností sa vám oplatí najviac? Máme pre vás všetky odpovede.

  • muž na vozíku s asistentkou
    09. decembra 2023|Lívia Ovcarčíková
    Zľava na auto či servis pre ZŤP: Kedy máte nárok?

    Pre niektorých ľudí je auto kvôli ťažkému zdravotnému postihnutiu nutnosťou. Aj preto majú osoby so ZŤP preukazom nárok na rôzne cenové zvýhodnenia. Ak k nim patríte aj vy, v nasledujúcich riadkoch vám prinášame prehľad, o aké príspevky a za akých podmienok môžete v súvislosti s autom požiadať.

  • muž na elektrickej kolobežke
    24. novembra 2023|Silvia Múdra
    Jazdíte na elektrokolobežke? Aj vy budete potrebovať povinné poistenie

    Vlastníte elektrickú kolobežku alebo segway? Potom vás čaká nová povinnosť. Od januára 2024 by mala začať platiť novela zákona o PZP, podľa ktorej budú musieť mať aj používatelia týchto dopravných prostriedkov za určitých okolností uzatvorené povinné zmluvné poistenie.

  • Auto na snehu
    15. novembra 2023|Martina Pisarčíková
    Zákony o zimných pneumatikách: Ako je to v Česku, Rakúsku, Maďarsku, Poľsku a na Slovensku?

    Zákony o zimných pneumatikách na Slovensku musí poznať každý vodič. Ide o informácie, ktoré je nutné dodržať, ak sa chcete vyhnúť zbytočným pokutám. Vedieť všetky dátumy a podmienky z okolitých krajín je náročné. Preto vám prinášame aktuálne informácie nielen zo Slovenska, ale aj z Česka, Rakúska, Maďarska a Poľska.

  • červená na semafore
    11. novembra 2023|Martina Pisarčíková
    Jazda na červenú či neplatné PZP: Viete, koľko vás to bude stáť?

    Jazda na červenú, neplatné PZP alebo iné menšie či väčšie prehrešky sa mnohokrát nezaobídu bez pokuty. Jej výška sa mení v závislosti od samotného činu, ktorý spáchate a od jeho významnosti. V niektorých prípadoch však finančné vyrovnanie nestačí a vodič prichádza aj o vodičský preukaz. Aký je súčasný sadzobník pokút? Pripravili sme pre vás prehľadný zoznam.