Je lepší diesel či benzín? 8 častých mýtov
Diesel či benzín? Večná dilema, o ktorej by sa motoristi dokázali baviť celé hodiny. V našom článku si preto povieme výhody a nevýhody týchto dvoch motorov, náklady na údržbu a mnoho iných praktických informácií.
Niekto nedá dopustiť na benzín a niekto na diesel
Zástupcovia z radu „dieselákov” vyzdvihujú najmä nižšiu spotrebu a aj záťah v nízkych otáčkach. Naopak, tí, ktorí velebia benzín, ospevujú vyšší výkon, ktorý je rovnomerne rozložený v celom spektre otáčok a aj to, že dokážu otočiť motor do vyšších otáčok.
Pred 20 rokmi to bolo ale inak. Chceli ste jazdiť pomaly a na spotrebu? Jasnou voľbou bol diesel. Na druhej strane, tí, ktorí chceli od auta dynamiku bez toho, aby ich zaujímala spotreba, zvolili benzínový motor.
V súčasnosti nastala opačná situácia a rozhodnúť o tom, či je lepší benzín alebo diesel, nie je jednoduché. Aké sú medzi nimi rozdiely?
1. Rozdielny spôsob zapálenia zmesi
Prvým rozdielom je odlišný spôsob zapálenia zmesi. Do úvahy berieme len automobilové motory, v rámci ktorých väčšinou platí, že benzínový motor je označovaný ako zážihový a dieselový motor ako vznetový.
Benzínový motor ale nemusí byť len zážihový. Príkladom sú motory Skyactiv-X od Mazdy, prípadne môže ísť o ďalšie benzínové motory so skratkou HCCI. Ich podstatou je zmes v spaľovacej komore, ktorá je homogénna. Na to, aby sa vznietila, musí dôjsť k vysokým teplotám vznikajúcim počas kompresie.
Väčšinou je však benzínový motor zážihový, čiže zmes paliva a vzduchu je zapaľovaná prostredníctvom iskry zo zapaľovacej sviečky.
Ani pri dieselovom motore neplatí, že ide čisto len o vznetový motor. Diesel alebo nafta môže spaľovať aj žiarový motor (známy aj ako polodiesel alebo semidiesel) alebo Stirlingov motor.
Vznetový motor zapaľuje zmes vzduchu spolu s palivom prostredníctvom vysokých teplôt vzduchu, ktorý je stlačený v spaľovacom priestore.
TIP
Ak je vašou starosťou spotreba paliva, dieselový motor bude správnou voľbou. Pravdou je, že aj súčasné benzínové turbomotory zvládnu jazdiť za veľmi málo paliva, ale musíte byť obozretní a zvoliť defenzívny spôsob jazdy. Pri dieseli nie je spotreba paliva citlivá na spôsob jazdy. V prípade, že jazdíte na dlhšie trasy alebo po diaľnici, oplatí sa vám diesel. Zaručí vám nižšiu spotrebu a náklady na cestu.
2. Spôsob, akým je regulovaný výkon
Aj táto skutočnosť odlišuje diesel od benzínu. V rámci benzínového motora regulácia prebieha vďaka škrtiacej klapke. Plynový pedál je elektronicky alebo lankom prepojený so škrtiacou klapkou. Pri stlačení pedálu sa klapka otvorí a do motora prúdi viac vzduchu. Vďaka tomu je regulované množstvo nasávaného vzduchu a riadiace jednotky motora sa prispôsobia dávke paliva.
Regulovanie výkonu pri benzínovom motore neprebieha iba prostredníctvom škrtiacej klapky. Sú motory, ktoré disponujú variabilným časovaním a zdvihom ventilov, pričom tieto technológie nahradia funkciu škrtiacej klapky.
Dieselový motor a jeho výkon je ovplyvňovaný množstvom vstrekovaného paliva. Ak zošliapnete pedál, ovplyvníte množstvo vstrekovaného paliva a súčasne aj otáčky motora.
3. Ušetríte vďaka dieselu?
Mnoho vodičov argumentuje tým, že pri dieseli ušetria peniaze za spotrebu. Spotreba dieselových motorov je naozaj nižšia. Má to ale háčik. Dieselový motor najlepšie funguje pri čiastočnom zaťažení.
V preplnenej doprave veľkého mesta stráca motor na svojej šetrnosti. Naftu, respektíve diesel, môžete využívať mimo mesta. V súčasnosti je aj liter nafty lacnejší ako liter benzínu, no nebolo to tak stále.
4. Má diesel lepšie zrýchlenie?
Diesel určite dokáže vyvinúť oveľa väčšiu silu ako spaľovanie benzínu. Pre niektorých sa môže zdať, že to znamená aj lepšie zrýchlenie. Nezabúdajte ale na dieselovú prevodovku, ktorá má dlhšie odstupňovanie, než motory na benzín.
Náskok, ktorý si diesel získava vďaka svojmu točivému momentu, môže pomaličky zmiznúť kvôli prevodovke. Benzínový „súpersúper”, ktorý má kratšie prevody, dokáže dieselovému motoru hravo konkurovať.
5. Diesel rýchlo kazí turbo
Ďalším mýtom je, že pri naftových motoroch veľmi rýchlo odchádza turbo. Občas sa to stáva. No pri benzínových motoroch sa tento jav môže vyskytovať oveľa častejšie. Turbo trpí kvôli vyšším teplotám vo zvodoch, ktorá je pri benzíne vyššia než pri dieseli. Okrem toho má každý diesel aj turbo.
6. Benzín v zime pomáha nafte
Kedysi išlo o výbornú metódu, ako počas chladných mesiacov zabrániť tuhnutiu nafty. Pri súčasných vozidlách musíte byť ale obozretní. Sú vybavené vysokotlakovým priamym vstrekovaním, ktoré by mohlo spôsobiť obrovskú šarapatu, keďže viacero komponentov sa spolieha na mazacie účinky nafty.
Dané účinky sa vplyvom benzínu znižujú, čo škodí palivovému systému a celému motoru.
Vedeli ste, že…
… okrem štýlu jazdy pri dieselových motoroch rozhoduje o spotrebe paliva aj hmotnosť automobilu? Z toho dôvodu sa do ťažších áut odporúčajú skôr dieselové agregáty, pretože nie sú také náchylné na spotrebu paliva.
7. Benzín, ktorý má nízke oktánové číslo, škodí motoru
Oktánové číslo benzínu vyjadruje odolnosť voči detonačnému spaľovaniu. Ak je toto číslo vyššie, tým ťažšie sa benzín zapaľuje. Pri starších motoroch bolo možné, že benzín s nižším oktánovým číslom naozaj spôsoboval vyššiu mieru „klopania“, čím zasadil motoru smrteľnú ranu. Ak máte moderný motor, koniec nemusí nastúpiť hneď, ako pri benzíne s nízkym oktánovým číslom.
Ak začne motor „klopať“, tlak vo valci je veľmi vysoký a prichádza skôr, ako je vhodné. Postupne sa mení aj časovanie zapaľovania, vďaka čomu sa chráni motor, no súčasne sa znižuje jeho efektivita s výkonom.
8. Cena
Pri porovnávaní cien áut s dieselovým a benzínovým motorom je jasné, že vozidlá na diesel sú drahšie. Je to tak aj pri ojazdených autách na diesel, ktoré si stále držia vyššiu cenu.
Zhrnutie
Je lepší diesel alebo benzín? Ide o veľmi náročnú otázku. Všetko záleží na tom, na čo budete automobil využívať a čo od neho čakáte. Diesel je vhodnejši na dlhé trasy, kým benzín na kratšie. Motory na diesel majú väčšinou zložitejšiu konštrukciu ako benzínové, no majú aj vyšší výkon.