Je rozdiel či nahlásite stratu, alebo odcudzenie dokladov?
Pri strate dokladov je dôležité riešiť situáciu okamžite. Doklady v rukách niekoho iného môžu byť naozaj nebezpečné. Na váš občiansky preukaz si môžu iní ľudia vybaviť pôžičku. Domov vám môžu chodiť cudzie pokuty za prekročenie rýchlosti. V každom prípade sa viete dostať do veľkých nepríjemností. Preto v momente, keď zistíte, že svoje doklady nemáte, okamžite to ohláste.
Stratu dokladov je potrebné nahlásiť ktorémukoľvek útvaru Policajného zboru. A práve v tomto momente ľudia často nevedia, či je lepšie nahlásiť stratu alebo odcudzenie. Je v tom vôbec nejaký rozdiel?
Stratené/ ukradnuté doklady – je to rozdiel?
Keď prídete na policajnú stanicu nahlásiť, že ste stratili doklady, príslušníci zboru vás už budú ďalej navigovať, ako pokračovať. Stratené doklady so sebou prinášajú aj určité poplatky. Vystavenie nových dokladov si jednoducho musíte zaplatiť.
Rozdiel medzi stratou a odcudzením dokladov nie je žiadny. Jedine v takom prípade, ak je pri odcudzení aj nejaké násilie či prepad. No vtedy je potrebné mať pri sebe zápisnicu od policajtov. Jedine v tomto prípade je možné vybaviť si nové doklady bez poplatku. Ale či ste doklady stratili, alebo vám ich ukradli, rozdiel v tom nie je. Nahodí sa to podľa toho, čo poviete, ale platí sa rovnako v oboch prípadoch, a to 16,50 €
V momente, keď na polícii ohlásite, že ste doklady stratili, stávajú sa neplatnými a už ich ďalej nemôžete používať, aj keby ste ich po nejakom čase opäť našli.
Pri nahlasovaní straty či odcudzenia preukazu s čipom, nezabudnite požiadať ktorékoľvek okresné riaditeľstvo o zrušenie všetkých certifikátov, ktoré na doklade máte. Rovnako si so sebou prineste aj kópiu zmluvy o vydaní a prevzatí certifikátov na občianskom preukaze s čipom. Na okresnom riaditeľstve vám potom na základe žiadosti zrušia všetky certifikáty na identifikovanom občianskom preukaze s čipom a zablokujú ho pre ďalšie vydávanie certifikátov.
Dočasná náhrada dokladu
Po nahlásení straty alebo odcudzenia dokladov vám na policajnom zbore vydajú potvrdenie o doklade, ktoré slúži ako dočasná náhrada dokladu. Podať žiadosť o vydanie nového dokladu ste povinný do 30 dní od neplatnosti daného dokladu. Nedodržanie tejto lehoty sa považuje za priestupok a v takom prípade vám hrozí pokuta vo výške 33 €.
Myslite pritom na to, že ak si idete vybaviť nové doklady, je potrebné predložiť vaše rodné číslo, na základe ktorého si vie polícia overiť vašu totožnosť. Je lepšie myslieť na to hneď na začiatku a vziať so sebou rodný list alebo cestovný doklad, na ktorom sa tieto údaje nachádzajú. Vyhnete sa tomu, že by ste museli na políciu chodiť zbytočne dvakrát.
Nahlásenie straty dokladov elektronicky
Elektronicky sa dá nahlásiť len strata občianskeho preukazu s čipom, a to prostredníctvom portálu Elektronických služieb Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. Pre nahlásenie straty alebo odcudzenia týmto spôsobom potrebujete v prvom rade poznať svoj diskrétny údaj, ktorý ste zadávali pri aktivácii samotného preukazu. V prípade, že tento údaj nemáte alebo si ho nepamätáte, môžete využiť službu modifikácia kontaktných údajov v rámci informačného systému agendy občianskych preukazov.
Nahlásenie straty alebo odcudzenia dokladov elektronicky vám umožňuje všetko vybaviť bez nutnosti navštíviť pracovisko dokladov Policajného zboru. Po prejdení na službu sa vám zobrazí elektronický formulár, ktorý je potrebné vyplniť. O výsledku služby budete informovaný a následne bude občiansky preukaz s čipom v agende občianskych preukazov označený ako stratený alebo odcudzený. Všetky certifikáty, ktoré sa na doklade nachádzali, budú automaticky zrušené.
Je teda úplne jedno, ktorú z možností pri vybavovaní nových dokladov nahlásite. Postup a aj poplatky sú rovnaké a nič sa nemení. Rozdiel pocítite akurát iba v tom, že vo formulári bude uvedená strata, prípadne odcudzenie.