Zošrotovanie auta: Ako naň získať finančný príspevok?
Spomeniete si ešte na štátne šrotovné v našej krajine z roku 2009? Po ňom zo slovenských ciest, parkovísk a garáží vymizli desaťtisíce starých škodoviek, žigulákov či iných klenotov socialistickej automobilovej výroby. Štátne šrotovné – teda finančný príspevok na zošrotovanie starého auta od štátu – dnes neexistuje. Môžete ho však získať inde a my vieme, ako na to.
Zošrotovanie auta je...
...ekologický a prakticky jediný zákonný spôsob, ako sa zbaviť auta, ktoré už doslúžilo a nesmie na cesty, ak ho teda nechcete predať niekomu, kto ho potrebuje na súčiastky. Auto, ktoré patrí „do šrotu“ však nemôžete zaviezť do zberných surovín.
Staré autá sú nebezpečný odpad. V ich útrobách je pomerne veľa zdraviu a prírode škodlivých látok a materiálov, ktoré treba ekologicky a zdravotne nezávadne znehodnotiť. Auto môže likvidovať len štátom autorizovaná firma, ktorá má okrem iného aj priestor, kde môže vraky skladovať – autovrakovisko.
Drvivá väčšina spracovateľov starých áut má k dispozícii aj vlastnú odťahovku a príde s ňou po vašu nepojazdnú starinku až k vám, prípadne na miesto, kde doslúžila.
Koľko to stojí?
Spracovateľ autorizovaný Ministerstvom životného prostredia vám vaše auto zošrotuje zadarmo, ak ide o štandardný proces. Pokiaľ však potrebujete vyradiť z evidencie fyzicky neexistujúce vozidlo, zaplatíte príspevok 500 € do environmentálneho fondu bez ohľadu na model a vek vozidla.
Štátne šrotovné
Šrotovné v roku 2009 zaviedlo 15 krajín, vrátane Slovenska, a išlo o štátny dotačný nástroj na zmiernenie vtedajšej ekonomickej krízy. Príspevok na nákup nového auta pri súčasnom odovzdaní starého na vrakovisko na ekologickú likvidáciu bol v rôznych krajinách rôzny: od 675 až do 5 000 €.
Na Slovensku to bolo do 1 500 €, s podmienkou, že auto na zošrotovanie muselo byť staršie ako 10 rokov a nové auto mohlo stáť do 25 000 €. Štát na šrotovné minul v roku 2009 takmer 50 miliónov € a zošrotovaných bolo spolu 44 200 vozidiel.
Šrotovným bol v našej krajine podporený nákup až takmer 53 % všetkých nových áut v roku 2009, prínos do štátneho rozpočtu bol odhadnutý na okolo 19 miliónov. Nezanedbateľná bola aj podpora výroby a predaja nových automobilov, ekologické prínosy sú tiež nesporné.
Rada odborníka
Auto, ktoré už nemôže jazdiť a musí byť po zošrotovaní vyradené z evidencie, nerozoberajte a nerozpredávajte po súčiastkach. To, čo vám z neho ostane, budete mať problém zošrotovať a v konečnom dôsledku vás to môže stáť 500 €. Ak sa rozhodnete pre predaj auta na súčiastky, tak je len na vás, ako s autom ďalej naložíte.
Štátne dotácie
Napriek tichučkým a sporadickým šumom sa na Slovensku nechystá ďalšie štátne šrotovné, napríklad post pandemické, podobné tomu spred 13 rokov. Pred pandémiou sa šrotovné na vládnej úrovni pripravovalo, ale návrh zostal len na papieri.
Už v tomto roku sa snáď dočkáme ďalšieho kola štátnych dotácií na elektromobily a plug-in hybridy. V 1. kole v roku 2016 štát prispieval najmä tým, ktorí si mohli dovoliť luxusné vozidlá. V 2. kole v roku 2019 sa dotačných 6 miliónov vyčerpalo za 3 minúty a 41 sekúnd.
Tento rok by to malo byť vraj inak, lepšie a spravodlivejšie – nechajme sa prekvapiť. Štátne dotácie v roku 2016 boli 5 000 € na elektromobily a 3 000 € na plug-in hybridy, o 3 roky už 8 000 a 5 000 €. Pri raste cien nových vozidiel môžeme tento rok očakávať vyššie dotácie.
Na štátnu dotáciu na zošrotovanie však môžeme aj tento rok zabudnúť a treba hľadať iné možnosti.
Kto iný, ak nie štát?
Túto otázku si okrem majiteľov áut, ekonómov a publicistov položili aj manažéri predaja niektorých automobiliek a vymysleli vlastné, neštátne „šrotovné“„šrotovné“. V podstate ide o rôzne formy zliav pri kúpe nového vozidla, v prípade, ak zošrotujete vaše staré auto.
Ak uvažujete o kúpe nového vozidla a staré chcete zošrotovať, postupujte takto:
najprv si zistite, kde je najbližší autorizovaný spracovateľ starých vozidiel, ktorý môže auto zošrotovať,
čím bližšie, tým lepšie, nepojazdné vozidlo musíte na zošrotovanie dopraviť odťahovkou, čo nemusí byť lacný špás,
štandardné ekologické zošrotovanie u autorizovaného spracovateľa starých vozidiel vás nebude stáť nič,
auto nesmie byť rozobraté a ak je havarované, musí mať aspoň 90 % pôvodnej hmotnosti,
staré vozidlo treba po zošrotovaní odhlásiť z evidencie na dopravnom inšpektoráte, ak tak neurobí priamo firma, kde dáte auto zošrotovať,
až po odhlásení z evidencie môžete zrušiť PZP aj havarijné poistenie,
nájdite predajcu, ktorý vám dokáže ponúknuť zľavu z ceny nového auta – nazvanú šrotovné,
predajca tak urobí po predložení potvrdenia o prevzatí starého auta na zošrotovanie,
niektorí predajcovia nazývajú „šrotovným“ vykúpenie starého vozidla pri kúpe nového.
Šrotovné…
... čiže štátna dotácia na zošrotovanie auta v našej krajine neexistuje. Zatiaľ prvé a posledné štátom dotované šrotovné zbehlo v dvoch kolách v roku 2009. Niektorí autopredajcovia však ponúkajú zľavy, ktoré nazývajú „šrotovné“ pri kúpe nového auta a zdokladovaní zošrotovania starého.
Ak uvažujete nad kúpou auta s elektrickým či plug-in hybridným pohonom, mohla by vám pomôcť štátna dotácia, ktorá sa pripravuje na tento rok.
Staré, nepojazdné auto, ktoré už policajti nepustia do cestnej premávky, by malo byť zošrotované štátom autorizovanou firmou, ktorá ekologicky spracúva tento druh nebezpečného odpadu. Ak ide o štandardný proces, je to zadarmo a zaplatíte len odťahovku na autošrotovisko.